Pædagogisk forståelse

Vi arbejder ud fra en cirkulær tankegang. Med dette mener vi, at alle relationer og handlinger mellem mennesker er med til at skabe miljøet omkring den unge og hele tiden er foranderlige.


Ikke alle handlinger skal anerkendes - men den unge skal anerkendes. For nogen kan det være svært at adskille den unge og dennes handlinger og de unge er derfor ofte vant til at blive vurderet ud fra enkelte handlinger. I stedet har vi i Icare2 fokus på det hele menneske og vi tror på, at der bag en krakeleret facade er masser af aktive ressourcer.


Vi arbejder ud fra en pædagogisk forståelse som bygger på relationen som indgangsvinkel til arbejdet med den unge. Helt forenklet handler det om, at vi mennesker udvikler os i relationen til andre og først, når vi har andres tillid, er vi klar til at lade os udvikle og inkludere i større og/eller mindre grupper. Dette kunne eksempelvis være på skole, arbejds-/praktikplads, i gruppeforløb omrking angst, ved psykiater eller andet. 


Vi bestræber os på at møde den unge, dér hvor han eller hun er i livet lige nu. Før vi kan hjælpe den unge - kigger og lytter vi på de uløste ting, han eller hun har med i “rygsækken”. Herefter er der større mulighed for at guide den unge i den ønskede retning.


Værdigrundlag

Icare2 sætter den unge/voksne i centrum og ser dem på forskellig vis alt efter kulturel baggrund, alder, køn og temperament. I Icare2 er værdigrundlaget bygget op omkring relationer og inklusion - at sikre den unge/voksne en plads i fællesskabet.

Vi støtter den unge/voksne i at være ærlig og stå ved egne handlinger. I Icare2 ønsker vi at hjælpe den unge/voksne til at blive inkluderet, som de unikke personer de er.